Home > Centrum prasowe > Immunoterapia anty-GD2 skuteczna w walce z neuroblastomą

Immunoterapia anty-GD2 skuteczna w walce z neuroblastomą

Neuroblastoma (nerwiak zarodkowy) to jedna z cięższych przypadłości, które mogą się przytrafić najmłodszym pacjentom. Jest to rzadki lity nowotwór współczulnego układu nerwowego. Guzy tego typu najczęściej rozwijają się w nadnerczach, przy kręgosłupie lub w jamie brzusznej. Prawie połowa diagnozowanych przypadków (ponad 70 zachorowań rocznie) dotyczy dzieci poniżej 3 roku życia. Rokowania są złe, a w czwartym stadium choroby szanse na przeżycie wynoszą około 20 proc. Standardowo, małym pacjentom proponuje się najczęściej zabieg operacyjny i chemioterapię. Często niezbędny jest też autoprzeszczep szpiku. Takie postępowanie nie jest jednak skuteczne w najcięższych przypadkach (tzw. neuroblastoma wysokiego ryzyka NBL, która dotyka ponad 40 proc. chorujących). Nadzieję dla najbardziej pacjentów z neuroblastomą stanowi m.in. innowacyjna immunoterapia anty-GD2.

Immunoterapia celowana anty-GD2

Na horyzoncie pojawiły się dobre wiadomości dla pacjentów chorujących na neuroblastomę. Otóż dowiedziono, że zastosowanie immunoterapii zwiększa wyleczalność najciężej chorych pacjentów o 20 proc. Chodzi o zastosowanie sztucznie wytworzonych przeciwciał anty-GD2 (tzw. immunoterapia anty-GD2)

– Celem immunoterapii celowanej przeciw gangliozydowi (GD2) zlokalizowanemu na powierzchni komórki NBL przy użyciu chimerowych przeciwciał anty−GD2 jest uczulenie komórek immunologicznie kompetentnych z receptorem Fc (komórki NK, granulocyty, makrofagi) przeciw komórkom GD2−pozytywnym i przez to spowodowanie efektu przeciwnowotworowego – czytamy na stronie www.neuroblastomapolska.pl.

W Polsce doświadczenie w zastosowaniu nowoczesnych metod leczenia neuroblastomy ma m.in. Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum czy Klinika Transplantacji, Onkologii i Hematologii Dziecięcej we Wrocławiu. Immunoterapia jest ostatnim etapem leczenia dzieci z neuroblastomą wysokiego ryzyka, realizowanym po ponad 8 miesiącach od rozpoczęcia leczenia tej choroby standardową chemioterapią. Leczenie nie jest obecnie refundowane dla wszystkich pacjentów. Jest szansa, że zmieni się to w najbliższym czasie.

Immunoterapia anty-GD2 skuteczna w walce z neuroblastomą, opracował PG, foto: flickr.com,
Źródła:
www.polsatnews.pl/wideo-program/wystarczy-chciec-neuroblastoma-czyli-nerwiak-zarodkowy_6336038/
www.cm-uj.krakow.pl/index.php/cm/ogloszenie/4554
www.wroclaw.tvp.pl/19004059/dobre-wiesci-dla-chorych-na-neuroblastome
www.dw.com/pl/dramat-dzieci-chorych-na-raka-dlaczego-nfz-nie-refunduje-leczenia/a-17510225
www.neuroblastomapolska.pl/immunoterapia-anty-gd2/