Home > Centrum prasowe > Immunoterapia celowana pomaga skuteczniej walczyć z neuroblastomą

Immunoterapia celowana pomaga skuteczniej walczyć z neuroblastomą

Neuroblastoma (nerwiak zarodkowy) to jedna z cięższych przypadłości, które mogą się przytrafić najmłodszym pacjentom. Jest to rzadki lity nowotwór współczulnego układu nerwowego. Guzy tego typu najczęściej rozwijają się w nadnerczach, przy kręgosłupie lub w jamie brzusznej. Prawie połowa diagnozowanych przypadków (ponad 70 zachorowań rocznie) dotyczy dzieci poniżej 3 roku życia. Rokowania są złe, a w czwartym stadium choroby szanse na przeżycie wynoszą około 20 proc. Standardowo, małym pacjentom proponuje się najczęściej zabieg operacyjny i chemioterapię. Często niezbędny jest też autoprzeszczep szpiku. Takie postępowanie nie jest jednak skuteczne w najcięższych przypadkach (tzw. neuroblastoma wysokiego ryzyka NBL, która dotyka ponad 40 proc. chorujących).

Na horyzoncie pojawiły się dobre wiadomości dla pacjentów chorujących na neuroblastomę. Otóż dowiedziono, że zastosowanie immunoterapii zwiększa wyleczalność najciężej chorych pacjentów o 20 proc. Chodzi o zastosowanie sztucznie wytworzonych przeciwciał anty-GD2.

– Celem immunoterapii celowanej przeciw gangliozydowi (GD2) zlokalizowanemu na powierzchni komórki NBL przy użyciu chimerowych przeciwciał anty−GD2 jest uczulenie komórek immunologicznie kompetentnych z receptorem Fc (komórki NK, granulocyty, makrofagi) przeciw komórkom GD2−pozytywnym i przez to spowodowanie efektu przeciwnowotworowego – czytamy na stronie www.neuroblastomapolska.pl.

W Polsce doświadczenie w zastosowaniu nowoczesnych metod leczenia neuroblastomy ma m.in. Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum czy Klinika Transplantacji, Onkologii i Hematologii Dziecięcej we Wrocławiu. Immunoterapia jest ostatnim etapem leczenia dzieci z neuroblastomą wysokiego ryzyka, realizowanym po ponad 8 miesiącach od rozpoczęcia leczenia tej choroby standardową chemioterapią. Leczenie nie jest obecnie refundowane dla wszystkich pacjentów. Jest szansa, że zmieni się to w najbliższym czasie.

Immunoterapia pomaga skuteczniej walczyć z neuroblastomą, opracował PG, foto: flickr.com, licencja CC, Ed Uthman

Źródła:
www.polsatnews.pl/wideo-program/wystarczy-chciec-neuroblastoma-czyli-nerwiak-zarodkowy_6336038/
www.cm-uj.krakow.pl/index.php/cm/ogloszenie/4554
www.wroclaw.tvp.pl/19004059/dobre-wiesci-dla-chorych-na-neuroblastome
www.dw.com/pl/dramat-dzieci-chorych-na-raka-dlaczego-nfz-nie-refunduje-leczenia/a-17510225
www.neuroblastomapolska.pl/immunoterapia-anty-gd2/

Immunoterapia celowana pomaga skuteczniej walczyć z neuroblastomą
3 głosy, średnia: 4.67 (wynik: 92%)