Home > Centrum prasowe > Udało się zwiększyć trwałość mRNA – Grupa Roche inwestuje w odkrycie polskich naukowców

profesor Jemielity UW

Zespół naukowców Uniwersytetu Warszawskiego pod kierunkiem prof. Jacka Jemielitego odkrył uniwersalny sposób stabilizacji i zwiększenia produktywności genów mRNA, czyli kopii niewielkich fragmentów DNA zwanych genami. Wynalazek polskich uczonych otwiera drzwi dla rozwoju współczesnej medycyny ukierunkowanej m.in. na projektowanie szczepionek przeciwnowotworowych. Wynalazek zespołu z Uniwersytetu Warszawskiego stał się podstawą największej komercjalizacji polskiej nauki. W rozwój odkrycia naukowców Uniwersytetu Warszawskiego zainwestowała Grupa Roche, która obecnie prowadzi badania z wykorzystaniem stabilnego mRNA. Odkrycie naukowców Uniwersytetu Warszawskiego ma szansę zostać wykorzystane w przyszłości w leczeniu nowotworów. Oprócz prof. Jemielitego z Centrum Nowych Technologii współautorami odkrycia są prof. Edward Darżynkiewicz i dr Joanna Kowalska z Wydziału Fizyki.

Zmieniliśmy jeden atom na około 70 tysięcy, uzyskując istotne dla terapii genowej właściwości. Trzykrotnie zwiększyliśmy długość życia mRNA oraz zwiększyliśmy konkurencyjność terapeutycznego mRNA w komórce – tłumaczy prof. Jacek Jemielity.

Odkrycie daje nową nadzieję milionom chorych na nowotwory, ludziom obciążonym wrodzonymi wadami genetycznymi i pacjentom oczekującym na autoprzeszczep lub regenerację uszkodzonych, brakujących tkanek. To nowy rozdział w opracowywaniu skutecznych szczepionek genetycznych pozwalających w niedalekiej przyszłości zwalczać m.in. nowotwory złośliwe.

Wynalazek ma zastosowanie terapeutyczne:

• można go zastosować do produkcji udoskonalonych szczepionek przeciwnowotworowych;
  • wspiera suplementację białek, których zbyt niski poziom powoduje różnorodne choroby;
  • umożliwia przeprogramowywanie komórek macierzystych na potrzeby medycyny regeneracyjnej;

Immunoterapie to aktualnie najdynamiczniej rozwijający się obszar onkologii. Odkrycie zespołu naukowców z Uniwersytetu Warszawskiego otwiera drzwi do indywidualizacji immunoterapii, a zatem jeszcze bardziej precyzyjnego opracowywania leków dla konkretnych chorych. Sam proces komercjalizacji tego odkrycia to bez wątpienia znakomity przykład jak współpraca na szczeblu międzynarodowym oraz współdziałanie nauki i biznesu mogą przekładać się na tworzenie innowacji i budowanie polskiej gospodarki opartej na wiedzy. Liczymy, że wynalazek zespołu polskich naukowców w postaci konkretnych immunoterapii będziemy rozwijać również w Polsce, we współpracy z polskim środowiskiem naukowym, m.in. w ramach utworzonego wspólnie z Centrum Onkologii-Instytut Centrum Naukowo-Przemysłowego – powiedział dr Aleksander Sowa, Dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portfolio w Roche Polska.

Udało się zwiększyć trwałość mRNA – Grupa Roche inwestuje w odkrycie polskich naukowców, opracował Jarosław Gośliński, foto: www.uw.edu.pl, więcej na: