Home > Baza wiedzy > Naukowcy z Dana-Farber Cancer Institute pracują nad spersonalizowaną szczepionką na raka skóry

szczepionka na raka skóry

Naukowcy ze słynnego amerykańskiego Dana-Farber Cancer Institute w Bostonie (Massachusetts) pracują nad stworzeniem spersonalizowanej szczepionki na raka, jednostkowo dostosowanej do zmutowanych białek w guzie pacjenta. Zdaniem badaczy, taka zindywidualizowana szczepionka ma szansę być skuteczniejszą aniżeli uniwersalne szczepionki.

Badania kliniczne wczesnych faz wykazały, że adaptacja szczepionki do indywidualnych organizmów zapobiegła wczesnym nawrotom choroby u 12 pacjentów z rakiem skóry. W grupie osób z przerzutowym czerniakiem szczepionka w fazie laboratoryjnej pomogła 40 proc. pacjentów, ale tylko u 5 proc. guzy znikły całkowicie. Jak podaje dziennik Rzeczpospolita – w przypadku dwóch pacjentów, u których nastąpił nawrót choroby, zastosowano inhibitor PD-1, który spowodował, że nowe guzy całkowicie zniknęły.

Amerykańscy badacze sugerują, że jeżeli uda się zwiększyć siłę działania leku, to będzie można spróbować zastosować go do walki z innymi rodzajami nowotworów, wykorzystując różne mechanizmy zmuszania układu immunologicznego do atakowania guza nowotworowego.

ZOBACZ: IMMUNOTERAPIA ONKOLOGICZNA

www.sciencemag.org/news/2017/04/personalized-tumor-vaccines-keep-cancer-check
www.rp.pl/Medycyna-i-zdrowie/304179968-Immunoterapia-onkologiczna-Jak-zblizamy-sie-do-szczepionki-na-raka.html#ap-1