Home > Baza wiedzy > Immunoterapia złośliwych guzów mózgu

Immunoterapia złośliwych guzów mózgu

immunoterapia guza mózgu glejaka

Guzy mózgu występują w różnych formach oraz podtypach zarówno u osób dorosłych, jak i dzieci. Złośliwe nowotwory mózgu np. glejak wielopostaciowy, którego terapia stanowi jedno z największych wyzwań dla współczesnej onkologii, leczony jest standardowo – w ramach możliwości –  poprzez resekcję chirurgiczną, chemioterapię (temozolomid) i napromienianie. W Stanach Zjednoczonych – w przypadku nawracającego glejaka wielopostaciowego (reccurent Glioblastoma) zatwierdzono stosowanie bewacyzumabu – jako celowanego przeciwciała, które zaburza tworzenie naczyń krwionośnych zaopatrujących guz nowotworów.

Immunoterapia złośliwych guzów mózgu stanowi obszar intensywnych badań klinicznych, z którymi wiąże się nadzieje na poprawę skuteczności leczenia tej grupy chorych. Immunoterapia nowotworów mózgu stosowana jest obecnie głównie w ramach badań klinicznych różnych faz  – także III stopnia i nie jest wykorzystywana rutynowo w codziennej praktyce leczenia guzów mózgu.

Obiecujących doniesień na temat możliwości wykorzystania immunoterapii w leczeniu złośliwych guzów mózgu nie brakowało podczas tegorocznej edycji konferencji ASCO, która odbyła się w czerwcu 2017 roku w Chicago.

(zobacz: https://www.cancerresearch.org/blog/june/asco17-days-4-5-immunotherapy-highlights )

IMMUNOTERAPIA GUZÓW MÓZGU – STOSOWANE TERAPIE

SZCZEPIONKI ANTYRAKOWE (cancer vaccines)

przykładowe badania kliniczne:

• A phase II trial testing the HSPPC-96 vaccine in patients with recurrent glioma that can be removed with surgery (numer identyfikacjyny ClinicalTrials.gov  NCT01814813).
  • A phase I trial testing two adenoviral vectors, with one testing HSV1-TK, which is expected to kill brain cells and expose the tumor antigens, and one testing Flt3L, a cytokine known to cause proliferation of dendritic cells, in patients with newly diagnosed high grade glioma (NCT01811992).
  • A phase I trial testing a personalized cancer vaccine, NeoVax, in adult patients with MGMT-unmethylated, newly diagnosed glioblastoma (NCT02287428).

INHIBITORY PUNKTU KONTROLNEGO (checkpoint inhibitors)

przykładowe badania kliniczne immunoterapii guzów mózgu:

• A phase III trial of nivolumab (Opdivo®), versus temozolomide (Temodar®), with radiation therapy for patients with newly-diagnosed glioblastoma (numer identyfikacjyny ClinicalTrials.gov NCT02617589).
  • A phase II trial testing durvalumab (MEDI4736), an anti-PD-L1 antibody, in patients with glioblastoma (NCT02336165). This trial is sponsored by Ludwig Cancer Research in partnership with the Cancer Research Institute.
  • A phase I trial of nivolumab (Opdivo®) +/- a dendritic cell vaccine in patients with recurrent glioma, astrocytoma, or glioblastoma (NCT02529072).

IMMUNOTERAPIA WIRUSAMI ONKOLITYCZNYMI (oncolytic virus therapy)

przykładowe badanie kliniczne immunoterapii nowotworów mózgu:

• A phase II/III trial testing Toca 511 (vocimagene amiretrorepvec), which is based on the mouse leukemia virus and made to encode the gene cytosine deaminase, and Toca FC, an oral drug, versus the standard-of-care for patients with recurrent glioblastoma multiforme or anaplastic astrocytoma who are undergoing surgery (numer identyfikacjyny ClinicalTrials.gov:  NCT02414165)

ADOPTYWNA TERAPIA KOMÓRKOWA (adoptive cell therapy)

przykładowe badanie kliniczne nad leczeniem immunologicznym nowotworów mózgu:

• A phase I/II trial testing anti-EGFRvIII chimeric antigen receptor (CAR) T cells in patients with malignant glioma (numer identyfikacjyny ClinicalTrials.gov:  NCT01454596).

IMMUNOTERAPIA ADJUWANTOWA GUZÓW MÓZGU (adjuvant immunotherapies)

przykładowe badanie kliniczne:

• A phase II trial testing Poly-ICLC (Hiltonol®), a Toll-like receptor 3 agonist, in patients with recurrent pediatric grade I or II astrocytoma (numer identyfikacjyny ClinicalTrials.gov NCT01188096).

PRZECIWCIAŁA MONOKLONALNE (monoclonal antibodies)

przykładowe badanie kliniczne:

• A phase II trial of ABT-414, an antibody-drug conjugate (ADC) that targets EGFR/EGFRvIII, in patients with newly diagnosed glioblastoma (numer identyfikacjyny ClinicalTrials.gov: NCT02573324).

FILM : IMMUNOTERAPIA GLEJAKA WIELOPOSTACIOWEGO (GLIOBLASTOMA)

(źródło: Cancer Research Institute, istnieje możliwość wyświetlania angielskich napisów)

Immunoterapia złośliwych guzów mózgu, opracował Jarosław Gośliński (portal zwrotnikraka.pl)

źródło: www.cancerresearch.org, foto: flickr.com – licencja CC.

Immunoterapia złośliwych guzów mózgu
4 głosy, średnia: 4.50 (wynik: 90%)