Home > Baza wiedzy > Przerzuty czerniaka do mózgu podatne na immunoterapię

Przerzuty czerniaka do mózgu podatne na immunoterapię

przerzuty czerniaka do mózgu immunotera

Chorzy z czerniakiem, który rozprzestrzenił się do mózgu mogą odnieść korzyść terapeutyczną z zastosowania immunoterapii – donosi amerykański New York Times.

Połączenie dwóch leków immunokompetentnych (ipilimumab i niwolumab) zmniejszyło przerzutowe guzy mózgu u wielu chorych na zaawansowanego czerniaka i wydłużyło czas ich przeżycia – czytamy w artykule.

Badanie niosące nadzieję przeprowadzono w 28 centrach onkologicznych na terenie Stanów Zjednoczonych. Wzięło w nim udział 94 pacjentów, którym podawano inhibitory punktów kontrolnych: ipilimuab + niwolumab.

Jak tłumaczy dr. Hussein A. Tawbi, autor badania z MD Anderson Cancer Center w Houston – czerniak ma tendencje do rozprzestrzenia się w mózgu, a kiedy się to stanie, mniej niż 20 procent pacjentów poddanych terapii tradycyjnymi metodami przeżywa jeden rok. W toku przeprowadzonego badania – dzięki immunoterapii – 82 procent chorych z przerzutami czerniaka do mózgu nadal żyło po roku.

W 2015 roku były prezydent USA Jimmy Carter otrzymał inhibitor punktu kontrolnego kiedy jego czerniak rozprzestrzenił się do mózgu i na wątrobę. Ostatni skan – wykonany w czerwcu 2018 roku – nie wykazał wznowy choroby – czytamy w New York Times.

Przerzuty czerniaka do mózgu podatne na immunoterapię, opracował Jarosław Gośliński – redaktor immuno-onkologia.pl

źródło: https://www.nytimes.com/2018/08/22/health/melanoma-immunotherapy-brain-tumors.html