Home > Centrum prasowe > Szczepionki na nowotwory. Marzenia czy rzeczywistość?

Szczepionki na nowotwory. Marzenia czy rzeczywistość?

szczepionki na nowotwory

W przypadku, kiedy słyszymy pojęcie szczepionka, myślimy o preparacie, który przyjmujemy, żeby nie zachorować na jakąś chorobę. A jak to wygląda w kontekście nowotworów?

Byłoby wspaniale, gdyby szczepionki przeciwnowotworowe chroniły nas przed nowotworami, natomiast w chwili obecnej można powiedzieć, że mamy jedną taką szczepionkę, która chroni kobiety przed rakiem szyjki macicy. Ideą szczepionek przeciwnowotworowych było stosowanie ich u osób, które już chorują i tych, które wcześniej były leczone z powodu nowotworu i u których doszło do wznowy choroby bądź procesu rozsiania, a standardowe leki okazały się bezradne. Opracowując szczepionki przeciwnowotworowe staramy się pobudzić układ immunologiczny tak, żeby on sam mógł dotrzeć do miejsc, gdzie ten nowotwór się ukrywa i gdzie on jest niedostępny dla chirurgów i aby układ immunologiczny poradził sobie z tym nowotworem – wyjaśnia na antenie Jedynka Polskie Radio prof. Natalia Marek-Trzonkowska, dyrektor Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi – centrum MAB – na Uniwersytecie Gdańskim.

Celem działalności Międzynarodowego Centrum Badań nad Szczepionkami Przeciwnowotworowymi są kompleksowe badania nad immunoterapeutykami, które w przyszłości mogą doprowadzić do stworzenia spersonalizowanych przeciwnowotworowych szczepionek terapeutycznych, a następnie ich komercjalizacji i wprowadzenia do praktyki klinicznej.

Szczepionki na nowotwory. Marzenia czy rzeczywistość? – zachęcamy do wysłuchania audycji.

Nadzieję na stworzenie skutecznej szczepionki na raka pobudza również postęp związany z rozwojem technologii mRNA przy okazji pandemii COVID-19. Czy szczepionka na raka będzie stanowić w przyszłości skuteczną broń w leczeniu nowotworów?